Hogyan éget az epoc a zsírt?


Molnár Csaba A jelenség valós, de költői túlzás az a felhajtás, amit rá alapoz a fitneszipar.

öt hét alatt elveszíti a zsírt

Mutatjuk, hogy miért. Az utánégetésnek van tisztességes, igen tudományos neve is: testedzés utáni megemelkedett oxigénfelvétel excess post-exercise oxygen consumption, rövidítve EPOC.

Friss hírek

A mögötte álló elmélet szerint a kemény edzések után a szervezetnek pótolnia kell elfogyasztott energiatartalékait. Ez az energiatermelés a zsírraktárak bontásával történik, és mindez megemelkedett oxigénfelvétellel jár.

Emellett minden olyan fiziológiai jelenség megfigyelhető ilyenkor, ami a vegetatív idegrendszer úgynevezett szimpatikus működéséhez köthető. Ilyen például a megnövekedett pulzus- és légzésszám, a magasabb testhőmérséklet, illetve az adrenalintúlsúly a hormonrendszerben.

Frányó Eszter

Mindez a folyamat az edzés után akár huszonnégy óra hosszan is tarthat. Magyarul, ha megfelelően edzünk, utána akár egy napon keresztül is fogyhatunk, anélkül, hogy akár a kisujjunkat is felemelnénk. Persze nem mindegy, hogy milyen típusú mozgást végzünk.

Mi is az afterburn effect azaz a "késleltetett" zsírégető hatás, milyen edzéssel tudod elérni, és miért olyan hatásos? Hogy mi is ez pontosan, milyen edzéssel tudjuk elérni, és miért olyan hatásos, arról ebben az írásomban olvashatsz részletesebben. Mi az utózsírégető hatás? Az afterburn effect tudományosabb neve EPOC, azaz excess post-exercise oxygen consumption, ami edzés utáni emelkedett oxigén fogyasztást jelent.

A legtöbb — fitneszedzők vállalkozásaihoz köthető — forrás szerint a legnagyobb egészséges fogyás havonta, kg- ban utánégetés eléréséhez a magas intenzitású intervallumtréning a legalkalmasabb. A jelenség körüli felhajtás a vevőbolondítás minden jellegzetességét magán viseli.

lefogy a művelet

Igaztalan lenne ugyanakkor azt állítani, hogy az EPOC egyértelműen bizonyítatlan, áltudományos mítosz, ugyanis rengeteg teljesen megalapozott tudományos vizsgálatot végeztek a témakörben, és hogyan éget az epoc a zsírt? hatást a legtöbb kimutatott. Először is hogyan éget az epoc a zsírt?

Szakértőink Csanya Terepfutóként, versenyszervezőként és a Terepfutás. Sokak szerint egyszemélyes felelőse vagyok a versenyeimen rendszeresen ismétlődő esőnek, sárnak, kánikulának ez természetesen alaptalan pletyka csupán. Másfél évtizedes terepfutó és esőtáncos múlttal várom kérdéseiteket. Frányó Eszter A táplálkozásnak önmagában nincs teljesítményfokozó hatása, de ha nem megfelelően viszed be a tápanyagokat, azzal nagyban ronthatsz a teljesítményeden. Dietetikusként az a célom, hogy kihozzam belőled a maximumot, méghozzá olyan személyre szabott tanácsokkal és étrenddel, amiben nem hagyom figyelmen kívül azt sem, hogy mi a kedvenc ételed.

le, hogy az edzés utáni megnövekedett oxigénfelvétel valóban létezik. Ha ugyanis nagy intenzitású testmozgást végzünk, akkor a leállást követően is lihegünk egy darabig, szívünk erősebben dobog, leizzadunk, kimelegszünk, esetleg meg is éhezünk.

Mindez valóban az intenzívebbé váló anyagcserére utal. Ez a hatás azonban általában néhány perc alatt elmúlik.

fogyás csokival

Az EPOC teoretikusai ezzel szemben azt állítják, hogy hosszú órákon keresztül működik az intenzív zsírbontás. Intenzív alatt pedig azt értik, hogy a pihenés alatt akár az edzés hatására lebomló zsír felének megfelelő mennyiséget is lebont a szervezet.

mi az a boldog kávé fogyás

Mintegy bónuszként. Tehát nem az az igazi kérdés, hogy az utánégetés létezik-e mert bizonyos mértékben létezikhanem az, hogy milyen hosszan tart, és mennyi zsír bontódik le a hatására.

1. Növeld a fehérjebevitelt!

Magyarul: ér-e annyit, hogy érdemes legyen foglalkozni vele? Az egyik klasszikus vizsgálat szerint, amelyet a norvég Foglalkozás-egészségügyi Intézetben végeztek, az EPOC mértéke a testedzés intenzitásától függ. A vizsgálatban részt vevő önkénteseket futópadon futtatták nyolcvan percen keresztül, amit érdemes kiemelni, lévén ez nagyon sok idő a többi fitnesztémájú fiziológiai kísérlethez képest, tehát az utánégetés létrejöttéhez valóban mindent ki kell adni magunkból a konditeremben.

Az alanyokat három csoportra osztották: az elsőbe tartozók olyan tempóban futottak, hogy közben az elérhető maximális oxigénfelvétel harmadát vették föl, míg a másodikba tartozók annak felét, a harmadikba tartozók pedig háromnegyedét.

Az eredmények szerint az utolsó, leggyorsabban futó csoport égette a legtöbb kalóriát az edzés befejezése után isméghozzá ,5 kalóriát átlagban. Ez nagyjából negyedórányi edzés energialeadásának felel meg.

Zsírégető edzés

Egy másik vizsgálatban ugyanez a norvég kutatócsoport 80 percig futtatta fogyás és hányás alanyait úgy, hogy relatív oxigénfelvételük 70 százalékos volt tehát igencsak megerőltették magukatmajd azt tapasztalta, hogy a következő 24 órában az oxigénfelvételük öt százalékkal emelkedett. Ha feltételezzük, hogy az oxigénfelvétel és az energiafogyasztás között egyenes arányosság áll fönn, és egy átlagos felnőtt óránkénti nyolcvan kalóriás nyugalmi anyagcseréjét vesszük alapul, akkor ez összesen 96 elégetett pluszkalóriát jelent.

Egy sokkal életszerűbb kísérletben, amelynél csupán 20 percig futtatták az alanyokat, bár 75 százalékos intenzitással, az utánégetés összes fogyasztóhatását pontosan 31 kalóriásnak mérték. Ez megfelel egy falat túrórudinak. Az utánégetés tehát létező jelenség, csakhogy olyan jelentéktelen mennyiségű kalóriát éget el, hogy ezzel reklámozni egyes edzéstípusokat teljesen megalapozatlan.

egészséges turmixok diéta

A kísérleteket áttekintve megállapítható, hogy az EPOC nagyjából pluszkalóriát fogyaszt el az edzés után, miközben szervezetünk regenerálódik. Ez nem sok, és akkor még nem vettük figyelembe az ehhez szükséges, végletesen intenzív, hosszan tartó edzés egyéb következményeit.

Több vizsgálat is kimutatta ugyanis, hogy ilyen kemény edzés után úgy megnövekszik az étvágy, hogy az alanyok legalább száz kalóriával több táplálékot vesznek magukhoz a következő napon, mint egyébként.

Az intenzív edzés nemcsak az étvágyat növeli, de a következő napi aktivitást is csökkenti.

Kapcsolódó cikkek

Miután ugyanis kipurcantunk a konditeremben, legszívesebben csak feküdnénk a kanapén tévét nézve. E két hatás összeadódva azt eredményezi, hogy több kalóriát veszünk magunkhoz, és kevesebbet adunk le, mint amekkora az EPOC teljes feltételezhető hatása. Úgy tűnik, ebben az esetben a józan ész nem téved: az intenzív edzés valóban több energiát fogyaszt, mint a laza testmozgás, de ez a fogyasztó hatás szinte kizárólag a mozgás idejére koncentrálódik. Bár simogató ígéret, hogy ha edzünk pár percig, utána egy teljes napig fogyunk, akármit is csinálunk, ez a valóságban nem működik.

  • Valójában ennyi kalóriát éget el a szervezeted edzés után
  • Iq zsírégető ital
  • Szemfényvesztés az edzést követő utánégetés? | Magyar Nemzet
  • Melyik a hasznosabb: a hosszú, de tempós séta vagy egy rövid, de intenzív futóedzés?
  • Írta: Nyulas Andrea A legjobb módszerek, hogy leolvadjon rólad a felesleg Sokan állandóan keresik a legegyszerűbb módját, hogy fogyjanak, vagy zsírt égessenek: diéták, edzéstervek, fogyókúrás termékek, bármit bevetünk, hogy a mérleg kevesebbet mutasson, vagy vékonyabbak legyünk.
  • Eddz kevesebbet, fogyj többet — Az intenzív edzés utózsírégető áldása
  • Ebből a cikkből megtudjuk, hogy a zsírégető zóna tényleg létezik-e, vagy csak egy mítosz.
  • Hogyan égessünk még több zsírt? - 2. rész - Wellness - Élet + Mód

Másnap is fel kell kelnünk és újrakezdeni a szenvedést, ha valós és hosszan tartó eredményt akarunk elérni. Ezek is érdekelhetik.

szinergia fogyás acworth